Hur mycket gömt socker får vi i oss?

37 kilo socker per år och person

TV4 Nyhetsmorgon pratade idag om ett aktuell och oroväckande ämne, att vi äter på tok för mycket socker. Se inslaget om dokumentären “Mitt sockersöta barn lever” där Thomas Skoglund ska äta som ett “barn” under en veckas tid. Under veckan multiplicerades födointaget med 2,5 för att passa en vuxen. Här berättar han om hur han mådde efter en vecka…

Socker ökar risken för diabetes typ 2, övervikt och karies. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man som vuxen begränsar intaget till 50-75 gram om dagen. Verkligheten ser dock annorlunda ut då konsumtionen istället snittar på drygt 100 gram om dagen per vuxen. Det motsvarar 37 kilo tillsatt socker per år och person!

Vi behöver fylla vår kropp med bra livsmedel som innehåller näring. Ger vi vår kropp livsmedel som innehåller bra med kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler kommer den tacka oss. Många skulle behöva dra ner på sockret från livsmedel som ger mycket energi men lite näring.

Det finns tillsatt socker i många produkter som vi kanske inte tänker på, så som fruktyoghurtar, juice, bröd och vissa flingor. Mycket gömt socker finns just i frukost och mellanmål så det är värt att se över produkterna som vi serverar till våra barn en extra gång.

Det finns mycket vi kan göra för att minska på vårt sockerintag. Vi behöver inte plocka bort allt socker ur våra liv utan vi behöver äta sötsaker med måtta samt välja andra sötningsmetoder.

> Klicka här för att läsa enkla tips och råd hur vi får i våra barn näringsrik kost

Här kommer lite tips på hur du kan minska ditt sockerintag:

  • När du bakar kakor och godis kan du halvera mängden socker som står i receptet. Kakor har ofta för stor mängd socker i sina recept. Prova att halvera och se om det smakar lika bra ändå ( det kan vi nästan lova).
  • Om du ska välja på att dricka din frukt i form av juice eller att äta frukten som den är rekommenderar vi att äta hela frukten som den är. När vi väljer att pressa frukt till Juice kastar vi ofta det nyttiga fruktköttet som innehåller massa bra vitaminer och mineraler, och kvar blir mestadels sockret. Ät frukten som den är och ge kroppen alla dessa viktiga näringsämnen!
  • Söta drycker innehåller många kalorier och mycket socker.När vi dricker läsk och saft lurar vi på ett sätt kroppen, för vi känner inte på samma sätt att vi fått i oss massa socker och kalorier och kan dricka mer innan vi blir mätta. Tips: Drick Vatten istället, det är den i särklass bästa törstsläckaren, mycket bättre än läsk, saft, lättdryck och sportdryck.
  • Om du  väljer att söta ditt Te, gör det med honung istället för socker. Honung innehåller fler vitaminer, mineraler och antioxidanter än socker, det vill säga skyddsämnen för kroppens celler.
  • Även en del vanlig mat innehåller socker. Ett enkelt sätt att dra ner på sockret är att välja Nyckelhålsmärkt bröd, flingor och müsli. De innehåller mindre socker än produkter som inte får Nyckelhålsmärkas. När socker står högt upp på innehållsförteckningen innehåller produkten mycket socker.