Nytt samarbete gynnar folkhälsan

Inspirera barn och föräldrar till en aktiv och hälsosam livsstil

Insamlingsstiftelsen En Frisk Generation, som beskyddas av H.K.H. Prins Daniel, har idag ingått i ett samarbetsavtal med familjeföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta. Tillsammans vill de inspirera barn och föräldrar till mer hälsosamma matvanor och motverka de hälsoklyftor som finns beroende på skillnader i utbildning och inkomst.*

Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid. Och endast 1 av 4 svenska barn äter det av WHO rekommenderade intaget på 400 gram frukt och grönt/dag.**

En Frisk Generation är en idéburen organisation som arbetar för att alla barn i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. De arbetar med att engagera barnfamiljer i områden där resurser många gånger är begränsade. Deras vision är att Sverige ska ha världens friskaste barn. Ett företag som delar den är familjeföretaget Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta, och därför inleder de nu ett samarbete.

– Vi vill att barn ska växa upp till starka och friska individer. Den möjligheten finns inte för alla barn och därför är det här samarbetet så viktigt. Tillsammans ska vi inspirera till mer hälsosamma matvanor för barn och deras familjer i områden där resurser många gånger är begränsade. I dag 2017, har kunskapen om bra och hälsosam mat blivit en klassfråga, säger Anja Nordenfelt, verksamhetschef på En Frisk Generation.

Samarbetet löper till en början över två år. Di Luca & Di Luca kommer att stödja En Frisk Generation vid större evenemang, som Familjeloppet, men även bidra med recept, kunskap och inspiration vid andra matlagningsaktiviteter.

– För oss på Di Luca & Di Luca är det viktigt att alla barn ska ha tillgång till en hälsosam livsstil och kommer att göra allt vi kan för att hjälpa En frisk Generation i det arbetet. Vi vill också visa att det inte finns någon motsättning mellan att älska och njuta av god mat och samtidigt leva sunt, inte när det gäller medelhavsmat åtminstone, säger Christian Di Luca, VD på Di Luca & Di Luca.

En Frisk Generation har idag en rad samarbeten med företag, organisationer och kommuner som vill visa sitt stöd för arbetet och delar insamlingsstiftelsens vision.

Källor:

* Livsmedelsverket Socioekonomiska skillnader i matvanor i SverigeThe Nordic Monitoring System 2011–2014 

** WHO Physical activity strategy for the WHO European Region 2016–2025

För mer information, var god kontakta:
En Frisk Generation: Anja Nordenfelt, Verksamhetschef, tel. 0709-74 02 92, mail. anja@enfriskgeneration.se & Maria Frändegård, Kommunikation, tel. 0709-187018

Di Luca & Di Luca: Eva Junevad, Marknadschef, tel. 05-556 942 00 eva.junevad@diluca.se & Elisabeth Askefalk, PR & Information, tel. 08-556 942 10 elisabeth.askefalk@diluca.se

Mer information om Di Luca:

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Di Luca & Di Luca ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits, som tillsammans omsätter ca 1,1 Mdr. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se

Företaget har flertalet produkter som tar avstamp i den italienska matkulturen och andra länder runt Medelhavet. Passionen för den hälsosamma medelhavsmaten och den italienska livsstilen är grunden i familjeföretaget Di Luca & Di Luca, och visionen är att alla ska kunna njuta av god Medelhavsmat varje dag.

 

Se fler av våra samarbeten här!